begripliggorande.blogg.se

Vi lärde känna varandra när vi arbetade i Medborgarhuset i Gamlestaden i Göteborg. Två kvinnor, födda samma år, som båda tillbringat minst 22 år i Sverige. Den ena född i Somalia, den andra i Sverige. Nu bor en av oss i Göteborg den andra i Mogadishu. Förutsättningarna för våra liv är plötsligt rätt olika. I denna blogg skall vi försöka begripa världen utifrån våra olika centrum.

Wilo Abdulle skriver

Kategori: Allmänt


Gällande yttrandefrihet i sociala medier så har jag fått varningar från journalister och aktivister i Somalia och andra länder. De säger att jag ska sluta skriva sa kritiska artiklar om situationen i Somalia och om vad väst gör i  Somalia. Som du kanske märkt det så skriver jag inte så mycket nu förtiden. Jag vet att min vän inte mördades av några som ville kidnappa den svenska kvinnan som var med honom. Han mördades för att han var en aktivist som uttalade sig om orättvisorna i Somalia. Han ville organisera de som blivit slavar i Somalia. Han ville åstadkomma en förändring inifrån.Vi hade mycket gemensamt, han och jag. Skillnaden på hur vi arbetade och hur jag valde att jobba var avgörande för att han miste sitt liv. Jag väljer att hålla mig i bakgrunden och inte vara förfronten i  det jag är engagerad i. Det gjorde jag också när jag levde i Sverige.
Jag och mina medarbetare  syns inte men jobbar dag och natt for att öka medvetenheten om orättvisorna hos folk. Hur folk ska förändra sina situationer så att det blir bättre for dem. Det går genom att de först ska kunna formulera vad som är utmaningar och sedan hitta egna lösningar till utmaningarna. Vi är med i processen och inte utförandet av deras aktioner. Vi gör inte arbetet för eller åt dem. Vi håller oss i för att hjälpa till att bakgrunden for slutföra det de har beslutat om att göra. Jag har valt att publicera artiklar utan mitt riktiga namn pa populara somaliska hemsidor. Jag har skapat olika aktivisiska grupper och hemsidor där det inte syns att det är jag som står bakom dem.
Jag har träffat och intervjuat somaliska politiker utan att de vet att det är jag. Jag suttit  på olika möten där  diskutterat om riktig vidriga idéer om Somalis framtid,  där man har sålt de mest bördigast jorbruksområden i  Somalia till olika utländskt ägda multinationella företag. 
De mest framstående länder som har ingått i sådana kontrakt med Somalia är arabiska länder och Kina. Tusentals av den inhemska lantbruksbefolkningen i sådana områden har tvångsförflyttats.  Se konflikten I middle och lower shabeele. Detta har skapat inhemska flyktingar som idag lever I misserabla situationer I Mogadishu och i andra stader I Somalia. Samma folk som har skapat miserabla situationer försöker få övriga världen att ge Somalia bistånd så att de kan hjälpa flyktingarna. 
Jag bevittnar ett land som kontraktiseras till I –lander som förvandlat Somalia till små enklaver. Där det finns olja har man skrivit kontrakt med ett  tre månader gammalt brittisk företag. Somaliska medborgarna har blivit  antingen terrorister som är hot mot omvärlden och/eller till behövande flyktingar innanför och utanför landet.
När jag rest runt i Somalia har jag sett ett rikt land med en liten befolkning. Somalia skulle kunna vara en av de rikaste länderna i världen om man hade fred. Somalier är entreprenörer som inom kort skulle kunna förvandla Somalia till Afrikas affär och jordbruksmästare. 
De få somalierna som arbetar mot västvärldens är wahabisternas förlängda armar.Wahabisterna är Somalias värsta hinder mot stabilitet, fred och hållbar utveckling. 
Det värsta är inte yttre krafter utan det är deras förlängda armar som finns bland oss somalier. Makthavarna i Somalia idag beskrivs tydligt och klart av Franz Fanons bok: svart hud vit mask. Omvärldens styrande formula som appliceras I Somalia har också applicerats I Kongo DRC. Afrikanska trupper används som fredsbevarande i Somalia och i Kongo, men de gör något helt annat än fredsbevarande. De tvingar somaliska medborgare att acceptera att bli ockuperade och koloniserade år 2013. Det som sker i Somalia är styrt uppifrån. Alla de viktiga landsuppfattande och Somalias framtida beslut fattas utanför Somalias mark. Nar somaliska presidenten skriver under kontrakt med utlänningar traffar han dem  alltid på den internationella flygplatsen I Mogadishu. Nästan aldrig på hans kontor.
 
De människor som är rikast och de som sitter på de högsta positionerna i i den federala republiken är personer som arbetade i non governmental organisations (NGOs) under inbördeskriget. De kallas NGOister. Jag vill inte nämna deras namn har, men det är känt i  Somalia vilka de är. De internationella biståndsgivarna vet vilka de är. De samarbetar fortfarande eftersom den internationella bistandsindustrin har skapat värdefulla relationer med de få NGOisterna som styr Somalia. Man kan inte styra ett land med en sådan maktrelation där det finns biståndsgivare och biståndstagare.  Den senast är alltid i ett underlaget förhållande till den som ger. Biståndsgivarna har sina egna villkor medan biståndstagare saknar sådana. De få högst uppsatta personerna i den nationella styrande nivån pratar alltid om att somalia behover hjälp från omvärlden. 
Jag hänger på där du har avslutat med ditt senaste inlägg nämligen: “Kanske är detta en del av vägen neråt. En del påstår att västvärldens ekonomiska guldålder bara är en parentes i världshistorien. Det kan jag gott tänka mig när jag ser hur dåligt folk tar vara på vad vi har”.
Västvärlden och deras förlängda armar (få somalier) som också samarbetar med Turkiet som är den tydliga springpojken för USA i Somalia kör Somalia till potten. Jag menar, det politiska systemmet som finns i Somalia idag verkar det vara en motorvag som planas för hur vastvärlden ska suga somalias blod.
 Kriget is Somalia har orskat många somaliers liv och har gjort miljon tals somalier till flyktingar. Detta är en parentes i det världen planerar att göra I Somalia. Det kan jag förutspå  när jag så tydligt ser turkarna gör här och varfö och med tanke på den plan EU och USA har gjort för Somalia. De har lyckats att engagera Afrikanska stater att ta fram unga friska Afrikanska soldater som genomfor Afrikan mission in Somalia (AMISOM). 
Västvarlden har valt presidenten i Uganda for att bli högsta chefen i Somalia och det är inte en slump. Vi vet vad han har gjort I Kongo. Han har sina trupper i Kongo där naturtillgånger plundras, kongoliser tvings fly från sina byar och drivas till flyktingförläggningar. Landet distabliseras. Det är med samma krigsförande formula som Musaveni har fått mandat att genomföra i Somalia. Grungläggande orsak till att sa många länder är inblandade i både Somalia och Kongo är att det finns stora orörda naturtillgångar. 
Somalia ar ett riktigt vackert och rikt land med endast 10 -12 miljoner invånare. Vi vill ta vara på vad vi har men det finns andra som inte kan acceptera att vi äger vad vi har I Somalia.
Att Storbritanien har fått huvudrollen är inte heller en ren slump. Att Turkiet helt plötsligt kom in bilden och framhåller med sin välgörenhetsroll förvånar mig inte heller. Vi vet idag hur det globala politiska spelet ser ut och vad som händer globalt. Västvärlden har fatt kalla fötter for att Kina har kommit in i kontinenten.  De koloniserade länderna ska man tvinga att hållas hårt med fd kolonisatorerna. Den nuvarande somaliska regeringen ha återupptagit kontakten med Storbritanien och Italien (fd kolonisatorerna). England fått huvudrullen av EU for att “hjälpa” Somalia.
Turkiet  utnyttjar situationen genom att göra gemensam sak med muslimska brödrar/systerskapet  för att förklara varför det varit så mycket svält och krig i Somalia.  Vad billigt det låter! Vi har svultit, dödats sedan 1991 och de visste om det. Turkarna säger att vi är här för att Hjälpa muslimska bröder och systrar. 
 Varför nu? Vi har svalt, flytt och dödats sen 1991 och de visste om det. Var de inte muslimer 1991- 1993 nar nästa en miljon somalier dog av svalt? När alla tidningar hade sådana här rubriker:  HELVETET PÅ JORDEN
Jag vet utan tvekan vad Somalia har och att inga somalier behöver svälta i Somalia. Men på grund av inbördeskrig har folk tvingats att dö av hunger. Folk som ar fattiga I Somalia kan inte vara dar de kan odla, fiska och vagga sina boskap dar det finns betsmark. Folk har tvingats till fattigdom på grund av att inbordeskriget har beställts och förlängts av icke somalier men utforts av deras förlängda armar.
Idag säger man att terroristgrupper finns i Somalia och att de är ett globalt hot. Somalia är deras bas, sägs det också. Därför ska varlden “hjälpa” Somalia med vapen och med ekonomiskt medel for aatt kampa mot terrorister. Det vet vi ocksa hur denna grupp skapats och vilka som är med och förlänger kriget i Somalia. Dessa grupper använder somalier som självmordsbombare. Det är somalier som dör på det sättet och offren som dör av attackerna är somalier. Vilka är de som styr terrorgrupperna? De är inte somalier. Under 22 år har man lyckats inveckla problemen i Somalia. Man har lyckats förstöra somaliska folkets integritet och dignitet. Man har kompliserat den politiska situationen genom att skapa sa mpnga olika grupper som man satt mot varandra. Det har varit en karusell sen 1991. Jag undrar vilken grupp som kommer after Al- X.
För att vi somalier ska komma ut ur den har karusellen så måste vi ta tllbaka det Somaliska landet, vår integritet, dignitet och nationella suveränitet. Vi måste själva äga Somalia frågan. I dagsläget är äger andra länder frågan. Det har skapats en osynlig mur mellan oss somalier. Fortsätter vi gå i den riktning som britterna leder oss och den ockupation som turkarna utsätter oss för så kommer vi hamna i samma situation som i Palestina. 
Människor med tydliga polistik analys om den politiska riktlinjen som sattes upp for Somalia på London konferensen, Istanbul mötet, och senast på Bryssel konferensen kan se symboler som tyder på att det byggs en oåterkallelig mur. I en snar framtid kan Somalia inte längre påstås tillhöra somalierna. 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: