begripliggorande.blogg.se

Vi lärde känna varandra när vi arbetade i Medborgarhuset i Gamlestaden i Göteborg. Två kvinnor, födda samma år, som båda tillbringat minst 22 år i Sverige. Den ena född i Somalia, den andra i Sverige. Nu bor en av oss i Göteborg den andra i Mogadishu. Förutsättningarna för våra liv är plötsligt rätt olika. I denna blogg skall vi försöka begripa världen utifrån våra olika centrum.

analysen av Sverige uteblir

Kategori: Allmänt

Jag skulle vilja skriva ett svar. En analys av Sverige. Men här finns ingen enhetlig bild och det är väl egentligen bra. I jämförelse med Somalia är Sverige ett fantastiskt friskt och fint land. Ändå klagar vi. Särskilt jag är duktig på att klaga, särskilt på det kommunala styret. Att det är så beror nog på att jag härstammar från ett folk, inte särskilt rika eller märkvärdiga, men som är vana att göra som de vill, som jobbat för sig själva. När jag är som mest ilsken över hur allt ser ut, både vad gäller mina egna barn och min arbetsplats brukar jag hänvisa till folks bristande överlevnadsinstinkt. Jag brukar tänka att mina barn skulle ha mycket att lära sig av några dagar ensamma i slummen i Calcutta. Eller att mina överordnade har sjukt dåligt affärssinne som inte begriper att de för att nå framgång måste finslipa och utveckla produktionen istället för administrationen. Produktionen i den offentliga sektorn är ju verksamhet mot människor. Det som de får pengarna för från första början. Produktionen i offentlig sektor måste  måste få vara kreativ om den ska vara bra, möjliggöra att de som arbetar i verksamheten och ser ,  har makt över att utveckla sitt jobb. Att det där ordet transparans som man börjat är något använda så flitigt är något helt annat än att skriva dokument som skall skickas till politiker.
 
Transparans är att de som finns och  verksamheten och har kunskap om den har mer makt över den. För det finns alltid ett kunskapsbortfall  i de där fjortontusen otroligt tråkigt skrivna  dokumenten som når de högsta cheferna och som innehåller några få omskrivningar från år till år. Dödare än så kan det knappast bli. Att de skulle ha något med transparans att göra är ett av de värsta missförstånden.
 
När man pratar om resurser så pratar man alltid om rena pengar, sällan om alla de människor som av övertygelse över att de vill göra något viktigt faktiskt tagit dessa jobb lågbetalada jobb offentlig sektor. Så länge dessa människor är förlorare kommer vi aldrig kunna komma till rätta med någonting. Klarar man av att bättre ta tillvara deras resurser är jag övertygad om att det kommer leda till att det även blir bättre med pengar. Jag fattar inte hur det kan vara så svårt att förstå. 
 
Jag skriver inte detta i egen sak. Jo det kanske jag gör, i egen sak i egenskap av skattebetalare.  Men faktum är att jag tillhör de som har makt över mitt arbete och har en förmåga som jag gör att blir lyssnad på. Nej jag skriver om alla de människor jag träffar från olika kommunala verksamheter, som pratar om känslan av maktlöshet, att inte bli lyssnade på, om utbrändhet och uppgivenhet. Det var väldigt längesedan jag träffade någon i en sådan position som inte hade mycket att klaga på. 
 
(Obs, eftersom jag senaste lördagarna har jag inte gått ut och pratat med politiker om hur de ska förändra Göteborg Stad) 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: