begripliggorande.blogg.se

Vi lärde känna varandra när vi arbetade i Medborgarhuset i Gamlestaden i Göteborg. Två kvinnor, födda samma år, som båda tillbringat minst 22 år i Sverige. Den ena född i Somalia, den andra i Sverige. Nu bor en av oss i Göteborg den andra i Mogadishu. Förutsättningarna för våra liv är plötsligt rätt olika. I denna blogg skall vi försöka begripa världen utifrån våra olika centrum.

förenklingarna

Kategori: Allmänt

Hej Wilo
Efter att ha läst ditt sista, hemska brev. Det enda jag kommer att tänka på, som jämförelse, är skräckfilm. Det är så förfärligt och svårt. Men intressant förståss. Kvinnan som dog i depression. Här i Sverige hör man ibland folk säga att depressioner bara är något som finns i vår del av världen. Det är en av alla de sätt vi använder för att värderar oss själva som lite viktigare, lite svårare och därmed också på något sätt värdefullare. Vi väljer att titta på visst avstånd för att det gynnar oss. Vårt sätt att förhålla oss till resten av världen skilijer sig inte speciellt mycket mot 1800-tals- kolonisatören. Det märkliga är att ingen verkar reflektera över detta. Eller att sällan kommer på tal. Det känns som det blivit värre på sistone. Men det beror väl på att Sverige blivit rikare. I en materialistisk åskådning så betyder det också att vi är mer värda än folk i stora delar av världen. Det är så äckligt. 
 
Jag är ingen demonstrant. Men på senare tid har jag gått del på demonstrationer. Förmodligen för att hela samhället hamnat i en vänstervind. I lördags gick jag på en demonstration mot de förfärliga förhållandena i Gaza. Orsaken till att jag gick är för att oppinionen över hela världen nu blivit så stark mot attackerna att jag tror det skulle kunna påverka Israel (med respekt för allt det fotarbete som gjorts för att vi kommit dit hän). I slutet av tågandet var det några som började ropa  Israel är mördare, stoppa sionismen nu. Jag förstår absolut frustrationen. Men om man nu verkligen är intresserad av att lösa läget tror jag inte det hjälper att skrika ut sitt hat. Det höjer bara tonläget och skärper konflikten, som nu också på ett mycket olyckligt sätt blivit en del av vårt samhälle, när exempelvis svenskar blir attackerade på gatan för att de är judar. Jävla tröttsamt. 
 
I går skrev en vän till mig på facebook att det verkar som att vi svenskar bara kan fokusera på en konflikt i taget och just nu råkar den konflikten vara Gaza.Men folk tycker det är viktigare att syssla med sitt eget självförhärligande, på bekostad av er, det är hela sanningen. Jag vet inte ifall det gör saken så mycket bättre att de aldrig tänker så långt.  Det är därför som vår blogg är viktig Wilo. Det finns ingen annan som beskriver situationen i Somalia på det sätt som du gör. Innifrån och på riktigt, utan förenklingar. Det behövs. Men vad kan jag göra? Du bad mig en gång skicka en vävstol, men det kunde jag inte. Finns det något annat? 
 
Mig själv och mina lyxproblem. Jag har haft värkproblem i magen som jag sökte för efter att varit dålig ett antal månader. Jag ville kolla allt själv först, utesluta gluten, laktos  och förhålla mig till alla diagnoser som vanligt folk gav mig. Att jag väntade berodde också  på att jag ville slippa få det krångligt och utdraget. 
Jag har uppsökt sjukvården fyra gånger i mitt vuxna liv. Två av gångerna för att jag var gravid. Men jag har gruvliga minnen av krångliga läkarbesök med mina barn och oändligt väntande i trista korridorer med provocerande fula tavlor. Nog hade jag rätt! Det blev krångligt!. Vad har hänt nu då? Jag har varit på olika undersökningar i fyra månader och hunnit bli frisk, men kommer förmodligen att opereras. Ett rent lyxproblem . Jag kan ligga hemma här med den svenska allmäna sjukförsäkring, åtminstone en vecka. Jag är lite orolig för att sova på sjukhus dock. Vill inte dela rum. När jag skulle på förlossningen sist hade jag sett till att få det skrivit att jag var folkskygg för att öka chanserna till eget rum. Det funkade. Jag undrar om det finns någon möjlighet till en sådan framställning nu. 
 
Då jag ringde sjukhusväxel i dag kunde man knappa sig vidare genom att välja Psykiatri, barnsjukdomar, kvinnosjukdomar. Manssjukdomar är det allt det andra? Random saker som bara är självklart och inte behöver specificeras. Jag vet inte ifall du hört det men den svenske skådespelaren Kjell Bergqvist ska kampanja för ditt parti FI. Det känns väldigt oväntat. 
 
 
/Karin
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: