begripliggorande.blogg.se

Vi lärde känna varandra när vi arbetade i Medborgarhuset i Gamlestaden i Göteborg. Två kvinnor, födda samma år, som båda tillbringat minst 22 år i Sverige. Den ena född i Somalia, den andra i Sverige. Nu bor en av oss i Göteborg den andra i Mogadishu. Förutsättningarna för våra liv är plötsligt rätt olika. I denna blogg skall vi försöka begripa världen utifrån våra olika centrum.

Viljan

Kategori: Allmänt

Kära Wilo
Du är nu hemma i Sverige. Jag har fått massor av texter av dig som är tänkt att publicerars här. Varje gång jag läsr dina texter så ser jag så mycket. Dina ord borde kunna tas tillvara. Publiceras i en annan form. Bli en film kanske, något spelat eller en dokumentär där du berättar. 
 
Mina ord i sammanhanget känns allt mer oviktigta. Ska vi fortsätta? Har jag någonting viktigt att säga?
Jag har kommit på att en av mina viktigaste förmågor eller kanske intressen är att reta folk. Ibland tänker jag att jag skulle skriva en stridskrift över allt som jag tycke är avskyvärda tendenser i vårt svenska samhälle. Men jag antar att det skulle betyda att jag blev förföljd av kristdemokrater och sverigedemokrater för årtionden framåt, så jag vet inte ifall jag vågar öppna kranen och berätta vad jag egentligen tycker om saker och ting. Jag vet inte vad som är värst att angripa, familjen eller invandringspolitiken. Att bli avskydd av sina egna eller av de som redan är ens meningsmotståndare. 
 
Jag kan väl börja med att säga att jag verkligen förstår betydelsen av familjen. Men jag tycker inte att den borde vara så betydelsefull. Mina barn har en familj som gör skillnad.  Den gemenskapen vi erbjuder och det stöd vi kan ge ger dem en trygghet oavsett vad som händer på andra arenor. Men att lyfta fram familjerna i alla sammanhang är också att cementera skillnader i förutsättningar. Barn väljer inte sina föräldrar. 
 
Men värst tycker jag kanske om folks inställning till invandring. Deras dumma retorik mot de invandringfientliga. Varför är det så få som säger att vårt land är sjukt ödelagt och att fler folk ger fler jobb?  Varför går man in i den dumma finten att de som kommer är människor med problem istället för att inse att det är vi som gör dem till problem med vår taskiga inställning som genomsyrar så gott som hela samhället? Jag är också djävligt trött på politisk korrekthet. Men inte för at den uttrycks, utan för att den inte betyder något,  för att folk använder den som en fernissa, som en slags påklistrad lögn för att framstå som goda och fina. För det enda folk bryr sig om i det här samhället är sig själva och sin egen lilla familj,  som de vill skydda från allt svårt.
 
Varför är det ingen som vågar säga rätt ut att det bästa sättet att få bukt på sjuka religiösa tendenser och kvinnoförtryck är att låta folk från dessa länder flytta till sekulariserade samhällen? Jo för att man är så dum så man på allvar tror att det här religiösa är som ett slags smitta som sprider sig. Utan att reflektera hur det var här för kanske 130 år sedan. Att om strängt religiösa rörelser växer så beror det på att man rekryryterar människro som inte är välkomna någon annanstans. 

Och varför kan vi inte bara bestämma oss för att prata om första generationens svenskar istället för första och till och med andra generationens invandrare?  Om vi ändå ska rätta oss efter det amerikanska så kanske vi ska ta till oss en del av det goda från det samhället också, som uttrycket första generationens svenskar. Det är ett uttyck som mer accepterar att vi är ett samhälle i ständig förändring. Och vad fan är en invandrare? Det är ju ett uttryck som säger absolut ingenting. Sverige är en sådan minimal del av världen. När folk pratar generaliserande om invandrare så kan det inte utgå från något annat än en pinsam inskänkthet. 
 
 
Jag vet att för ganska år sedan nu så var det ett kafé i centrala stan där en kompis till min kompis jobbade som diskplockare. Där fick hon i order att skramla mycket med disken bredvid bord där det satt invandrare, så att de skulle bli störda och gå. De var rädda för att invandrarna skulle skrämma bort andra kunder. 
 
I en sådan här diskussion så får man förr eller senare argument om att man blundar för problemen och det är också symtomatiskt. Nej jag blundar inte för problemen men jag vill försöka visa på en annnan sida också och det är inte riktigt okej i dag i Sverige, oavsett vilket läger man pratar med. Att prata om invandringens möjligheter likställs ofta med att man är någonslags idiot. Men jag tror snarare på att den utbredda inställningen folk har beror på att man har kört fast i en destruktiv föreställningsvärld som går ut på att döma andra för att rättfärdiga sina egna liv. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: