begripliggorande.blogg.se

Vi lärde känna varandra när vi arbetade i Medborgarhuset i Gamlestaden i Göteborg. Två kvinnor, födda samma år, som båda tillbringat minst 22 år i Sverige. Den ena född i Somalia, den andra i Sverige. Nu bor en av oss i Göteborg den andra i Mogadishu. Förutsättningarna för våra liv är plötsligt rätt olika. I denna blogg skall vi försöka begripa världen utifrån våra olika centrum.

Kvinnorsföretagsamhet i Mogadishu

Kategori: Allmänt

 

Socialt och ekonomiskt tillväxt i Afrika kan endast nås om vi stärker kvinnors företagsamhet. Om vI underlättar for kvinnor att använda sig av den moderna teknologin sa kallat e-commerce som är tillgängligt i Afrika för företagsutveckling så kommer det att bli mycket lättare för dem att konkurrera med marknaden på lika villkor.

Jag har fokus på kvinnor som startar och driver små företag i Somalia. Berättelser från dem är det som ger mig styrka att skriva detta. Jag möter kvinnor som säljer och köper allt möjligt på marknaden, på gatan och överallt. Till och med de som använder sina kroppar som transport medel och bär andras varor från en marknad till annan marknad eller från marknader hem till folk.

Här är en av berättelserna, teförsäljerska:

“ Jag är en ensamstående mor med fem barn, tre flickor och två pojkar.  Tre av mina barn, två pojkar och en flicka går i skolan. De andra två hjälper mig med att försörja familjen genom att arbeta som hembiträde och vaktmästare. Det jag berättar för dig nu är vanligt bland fattiga familjer i Somalia.  Att jag sitter här under solen, kokar te hela dagen och säljer det till förbipasserande på gatan är en av de mest kända sysselsättningar för kvinnor som finns i Mogadishu. Det är endast kvinnor som gör det. Som du ser så har jag en enkel spis med charcoal, en termos, en balja for att diska de sju muggar som jag använder för teförsäljningen. Det  är allt som mitt företag består av. Du ser den där kvinnan som säljer charcoal på andra sidan gatan. Jag får charcoal från henne på morgonen och betalar henne i slutet av dagen. Vatten köper jag från en annan kvinna. Jag betalar henne också dagligen. Detsamma gör jag när det gäller socker och te. Jag gör lite vinst vilket räcker till att köpa mat, vatten och annat for mina barn. Det är så jag försörjer mina barn och betalar deras skolavgifter. Min egen mor lever idag. Hon är jättegammal. Hon är 70+. Hon bor hemma hos mig. Hon arbetade som hembiträde för en annan familj. Kvinnor före oss och vi nu tar ansvar för sina familjer och för samhället. Utan min mor hade jag inte funnits idag och mina barn hade dött för länge sedan om jag inte fanns. Det somaliska samhället är ett matriarkalt samhälle  när det gäller de sociala och ekonomiska frågorna..Kvinnor arbetar hårt i sådana omständigheter för att försörja familjer, tar hand om de gamla, sjuka och barnen och männen. Du kan se själv, 90% av dem som kommer hit varje dag för att driva olika företag små som stora, är kvinnor. Det uppmuntrar mig och jag får då energi att kampa på. De äldre barnen hjälper till med ekonomin. Jag har en avbetalningsplan när det gäller skoluniform och andra skolavgifter för de av mina barn som går till skolan. Det finns en kvinna som har klädaffär, hon tar hand om tio kvinnors hadba, en sparform som jag ingår i. Jag betalar skoluniformen och böcker en gång per år genom att spara hos henne”.

Det sociala arvet är så tydligt och levande i den här berättelsen. makens frånvaro i berättelsen är kvinnans val. Hon nämnde inte heller vad hennes far gjorde.

Analysera denna berättelse ur ett normkritiskt och feministiskt perspektiv…

/Wilo 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: