begripliggorande.blogg.se

Vi lärde känna varandra när vi arbetade i Medborgarhuset i Gamlestaden i Göteborg. Två kvinnor, födda samma år, som båda tillbringat minst 22 år i Sverige. Den ena född i Somalia, den andra i Sverige. Nu bor en av oss i Göteborg den andra i Mogadishu. Förutsättningarna för våra liv är plötsligt rätt olika. I denna blogg skall vi försöka begripa världen utifrån våra olika centrum.

Att vara en frågasättande person.

Kategori: Allmänt

Snabb svar

Att medvetet välja att vara en frågsättande person gör att jag raserar min position i  samhället så att de inte lyssnar på mig. Jag väljer att inte ha en hög status i alla sällskap. Ibland antar människor som inte känner mig att jag ar en flicka fran en fattig familj, en hembiträde i mitt eget boende. De frågar efter någon annan som de antar är hemägare. Jag visar min vän och de börjar prata med henne och i slutet av samtalet så säger hon till dem att fråga Wilo , att det är hennes hem.

Vem är hon? Brukar de forvånat fråga. De tar ett satt som jag tror pa att jag far storre effect for att driva utvecklingen framat. Folk borjar ifragasatta sitt eget antagande om andra manniskor.

Ett exempel är när jag var i Kismayo där var det ingen visste om vem jag var. Folk visste att jag är dotter av Abdulle Osman, men vem ar Wilo?

De uppfattade mig som en liten flicka, de kunde inte gissa min ålder. Utbildning, arbete, gift, ogift ingen vet något. Jag bodde i ett litet hotell där ingen kunde missa någon. Jag var med grupper som arbetade för och organiserade ett regionsval som misslyckades. I slutet av procssen sa kuppade en grupp arbetet och processen föll. 

Den sista dagen mötte jag en man från Borlänge, en avlägsen släkting som kände till min bror. Jag hörde någon säga hans namn och då gick jag fram till honom och presenterade mig. Han blev sa chockad och sa vad gör du här? Han frågade mig om hur länge jag varit där.  Han hade aldrig trott  att jag skulle vara dar. Han bad om ordet och stallde sig och berättade for alla som var där ungefär 200 personer, om vem jag egentligen är och hur aktiv jag har varit i Sverge och jag var den enda kvinna som kämpat i vissa sammanhang. . De trodde inte på vad de hörde om mig. Trots deras uppfattningar om mig ändrades som en mörk natt till en solig dag. Dagen efter åkte jag till Mogadishu.

När jag kom tillbaka till Muscat, Oman mötte jag en kvinna som jag träffat  för ett tag sedan. Jag bodde där hela 2012 och den kvinnan och jag byte endast halsningsfraser, inget mer. Hon antog att jag var en analfabet filcka fran Somalia, som inte kan nagot om livet. När jag kom tillbaka och mötte henne så var det första hon sa att Ali berättat för henne vem hon varoch vad jag kunde. Hon sa att hon var förvånad över att det gott ett helt år utan tat hon upptäckt det. Ali var mannen som kanididerade som regionpresident i Jubbaland. Sedan blev mötandet i Kismayo och Muscat annorlunda. Jag avskyr att folk värderar en utifrån vilken position och status man har i samhället. Självklart vill jag bli uppskattade och sedd men inte utifrån mina intressen och kunskaper om vad jag kan och inte kan. Jag vill bli sedd och uppskattad som medmänniska. Hänger du med?


/Wilo

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: