begripliggorande.blogg.se

Vi lärde känna varandra när vi arbetade i Medborgarhuset i Gamlestaden i Göteborg. Två kvinnor, födda samma år, som båda tillbringat minst 22 år i Sverige. Den ena född i Somalia, den andra i Sverige. Nu bor en av oss i Göteborg den andra i Mogadishu. Förutsättningarna för våra liv är plötsligt rätt olika. I denna blogg skall vi försöka begripa världen utifrån våra olika centrum.

Att leva i ett skräckvälde

Kategori: Allmänt

Med skräck och tortyr härskar Al -shabab över folket. Ungdomarna i Al –shabab är rekryterade för att mörda folk. De bränner upp  byar och städer med exakt på samma metod som Lord´s arme i Uganda använder med barnsoldater. Stena kvinnor och piska män som anklagas för äktenskapsbrott. Oliktänkande är oacceptabelt. Den koranen som gäller säger det. Alla ska vara religiöst blindtrogna enligt Al-shabab ledarens tolkning av Islam.

Det har funnits olika mode om hur olika härskande grupper mördar människorna i Somalia. Genom klantillhörighet, religionsdräkt och genom kalla krigets namn/supermakternas utspel. Det har aldrig funnits någon ideologisk grund till varför vi krigar mot varandra. Men de krigsformer som har använts för att mörda folk är inte alls tillverkade i Somalia och av somalier. Orsakerna  har varit influerade av andra utanför Somalia.

 De här illegala och meningslösa mördandena är ofattbara för oss alla som försöker att förstå och hitta lösningar. Hela situationen har blivit så komplex så att inte ens de som krigar inte vet varför och vad deras krig ska leda till.

Det här med Al –shabab som pågår just nu i Somalia är så förvrängt och trådlöst.  Jag var i Somalia i december 2008 och de här ungdomarna - Al –shabab ungar fanns omkring mig. Jag träffade dem varje dag. De hade speciella kläder. Man såg inte deras ansikte. Nästan alla av dem tillhörde till min familj, men vi pratade inte med varandra förutom en som besökte oss på kvällarna. Första kvällen han kom hem till oss och hälsade på mina föräldrar så pratade han med min syster som satt bredvid mig. Denna kille frågade min syster: Hur är det med den lilla satan, Wilo? Frågade han henne. Han såg inte att jag satt bredvid henne, för jag var utklädd med burka. Hon blev mållöst och  kunde inte få fram ett ord för att svara honom.

 Jag sa att den lilla satan, Wilo är här och mår bra. Hur är det med dig då? Han verkade skämmas och svarade tillbaks.

- Nemen hej, är du också här?

- Ja, aah…

- Jag menade inte det jag sa, du vet att

- Att du är?

- Ja, kommer du ihåg när vi träffades för första gången?

- Ja, det gör jag, men vad har det med samtalet att göra?

- Vad har du hämtat till oss från Gaaladii/kafiriinta? Icke trroende?

- Inget

Killen gick fram till min far och satt sig där för att komma ifrån det obehagliga samtalet. De andra tittade på varandra och signalerade mig att hålla tyst. Efter ett tag gick han och sa hejdå till mamma. Min mor och andra blev rädda för mitt liv. De sa att han kanske kommer att tipsa al – shabab om att jag var där. Vi diskuterade om olika strategier som vi skulle använda om så blev fallet 

 Samma kille kom tillbaka nästa dag. Han  brukade inte hälsa på min far så ofta. Alla blev skeptiska av hans besök. De sa till mig att jag ska åka tillbaka till Kenyanska sidan. Dagen efter gick jag över gränsen och kvällen after tog al –shabab över staden. De kom hem till oss men fann inte mig där. Mobilen ringde tidigt på morgonen och nyheterna nådde mig så att jag skulle ta bussen till Nairobi. Det gjorde jag. Mina föräldrar var gamla och sjuka. Pappan dog några månader efter mitt korta besök. Jag kunde inte närvara hans begravning på grund av rädsla av Al – shabab. Han kallade mig den lilla satan och det är tillräckligt grund för att någon av dem mörda mig i tron om att han kommer direkt till himlen, så enkelt är det för Al - shabab att ta någon annans liv. Det är så klart för mig att Al-shabab och jag ser Islam på olika sätt. De har ansvarsskyldigheten för att ha förhindrat fred i Somalia och att de håller på med att destabilisera landet.  Frågan är: Vem finansierar Al –shabab? Vilka ligger bakom dem?

Det är en långsam folkrensning i Somalia. Vi somalier behöver ansluta oss bakom en gemensam lösning för att möta ansvaret att handla för fred i vårt land. Det är oundvikligt att föra diskussion och få förståelse om situationen i Somalia. Vi kan inte fortsätta låta Hisbul Islam, Al –shabab och andra krigsherrar att stå utanför moskéer och vänta där för att mörda civila människor som kommer ut från att moskerna.  Vad har en sådan handling med Islam att göra?

 

Vad har vi för strategier för att få vårt land i ordning igen?

 

Ingen av oss vill göra något som strider mot vår religion - Islam förutom de som mördar människor och bryter mot mänskliga rättigheter. Det är inte de civila somalier som mördar och bryter mot MR utan det är lejade grupper såsom Hisbul Islam, Al –shabab och krigsherrar som gör det. Nu har vi nått återvändningsgränden. Mördarproblemen är inte den koncisa lösningen som de härskande grupperna i Somalia har förespråkat i så många år.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: